Jag tycker ju att jag fattat relativt länge att jag har adhd. Långt innan jag begärde utredning. Jag började blogga 2008 och av de tidigaste inläggen fattar ju vem som hellst att jag har adhd. Själv tyckte jag nog bara att jag var tokig, knasig, vimsig och disträ. En lite skum typ som roade andra med mitt sätt.

Jag hade inte så mycket kunskap om adhd då. "Myroribrallan pojkar" typ. Dessutom pluggade jag ju på Universitetet då och trots att jag kände att jag fattade nada, så lusläste jag det mesta från pärm till pärm. Mycket mer än vad vi behövde för tentorna. Men kunskap är ju MAKT! Och det mesta var ju så fett intressant.

I helgen har jag röjt förrådet. Gamla dagböcker, "mina vänner", foton, brev osv. Mycket pinsamt och mycket totalt bortglömt. Bla en hög papper från ett av mina första jobb. Ett "brev" i form av bedömning skrivet av min chef i januari 2000. 15 år sedan!

" Prestationsbehovet är ofta en sporre för henne. Hon sätter en ära i snabbt nå sina mål och vill gärna, likaledes se resultatet av sina ansträngningar. Hon vill gärna bevisa för sig själv och gärna för andra: Se att jag kan! Se vad jag kan! Hon sporras också av konkurrenslystnad, åtminstone så länge motivationen finns i uppgiften som sådan, förväntningarna eller utsikterna.

Hon är en mycket känslosam person, mycket mottaglig för känslomässig input och påverkas mycket av känslomässiga stämningar. Känner vibrationer , men har svårt att ge känslomässig respons. Tappar lätt fattningen och blir lätt sårad, ängslig eller nervös i pressade situationer. Styrs ofta irrationellt av sina känslor, såväl i sitt arbetssätt som i samvaron med andra. Beroende av omgivningen för att trivas eller lyckas.

Hon är lätt att få god kontakt med tack vare sin positiva inställning till andra människor. Hon är mycket socialt orienterad, har stort kontaktbehov och ofta även behov av självbekräftelse via andra. Är utåtriktad, vänlig och har en stor social anpassningsförmåga. Lätt att komma överens med och mycket samarbetsvillig. Kan ha en tendens att vara lite väl social och tar sig ofta mer tid än nödvändigt med andra. Ser ofta lite blåögt eller naivt positivt på omvärlden.

Hon har en helikoptersyn och arbetar med utmärkt överblick. Vill ha omväxling och tycker inte om enahanda, fasta eller rutinmässiga arbetsuppgifter. Hon kan finna sig tillrätta med att göra ett visst systematiskt eller planläggande detaljorienterat arbete, men försöker oftast att lösa sådana uppgifter genom att delegera vidare.

Hon är impulsiv när hon fattar beslut, ger lätt efter för infall, ser helst att det händer saker och tycker om snabba vändningar och beslut. Hon är dessutom omedelbar, har temperament och en god portion riskvillighet, hon vågar ta en chans, för att snabbare nå sitt mål. Hon har en god delegeringsförmåga, men är ibland aningen för snabb med allvarligare beslut eller vid delegering - tror att alla hunnit med och förstått.

Hon har ett behov av att se samband, förstå och få en helhetsuppfattning av vad hon gör. Hon har ett gott mått av kreativitet, kan ifrågasätta tingens ordning på ett konstruktivt sätt och samtidigt bevara ett praktiskt och realistiskt sinne utan att bli vare sig för teoretisk eller abstrakt i sitt tänkesätt. Hon har ett relativt stort intresse för kunskap, kanske mest av faktakaraktär eller av saklig art i relation till arbete eller praktiskt fritidsintresse."

Jag minns inte att jag läst detta förut. Jag vet inte när jag fick det av chefen på den arbetsplatsen. Jag har ett minne av att jag fick göra någon sorts personprofil, kryssa i formulär och svara på frågor, tillsammans med chefen. Men jag undrar NÄR han gjorde den här analysen. Före eller efter att jag blev "befordrad" till gruppledare och fick introducera alla nya medarbetare? Troligtvis var det i alla fall FÖRE jag blev anklagad för att ha stulit 6 kg kaffe och sa upp mig i ilska över att ha blivit oskyldigt anklagad.

 

 

adhd, arbete, bedömning, personligprofil, profil, utredning,

Kommentera

Publiceras ej