Jag tror att de flesta människor har ett behov av kontroll. Att kontrollera sig själva, arbetet, träningen, det man äter osv osv. Att ha kontroll behöver i sig inte vara negativt. 
"Ja, jag har koll på läget", svarar jag helst när chefen frågar. Det måste jag ju ha och det har jag.
"Under kontroll" svarar jag ofta på frågan hur jag mår eller hur läget är. 

Men hur mycket KAN vi egentligen kontrollera? Inget utanför oss själva!

Saken är den att jag har ett stort problem i att kontrollera mig själv. Men jag jobbar stenhårt för att kontrollera allt utanför mig. Vilket är helt omöjligt!
Jag jobbar också stenhårt för att släppa kontrollen. Ett års terapi och jag har fått verktygen. Det är inte helt enkelt. Men det är inte omöjligt. Och vetskapen av det är en enorm lättnad. Att "tvingas" kontrollera och "ansvara" över andra och annat än sig själv är en tung börda. 




"Sanningen är att det egentligen inte spelar någon roll om vi försöker ha kontroll eller om vi släpper taget; vi kan i vilket fall som helst inte styra framtiden. Kontroll är en illusion som skapar en falsk trygghet i våra liv. Den illusionen kan bli så beroendeframkallande att det inte längre är vi själva som bestämmer att vi vill upprätthålla vår kontroll. Kontrollen har börjat kontrollerat oss."

ansvar, beroende, kontroll, kontrollfreak, medberoende, släpp,

3 kommentarer

♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥

20 Apr 2015 22:51

Jag jobbar också väldigt hårt för att släppa kontrollen. Jag vill ha kontroll på mycket men vet att jag måste försöka släppa lite då jag inte kan ha kontroll på allt...

maasen179

21 Apr 2015 09:27

Det enda jag egentligen behöver och VILL ha kontroll över, det är mina egna känslor.. Kontroll över detaljer kan liksom kvitta i jämförelse. Det har jag lärt mig genom livet, tyvärr kanske den hårda vägen....

Svar: Det låter klokt och skönt! Men för att gå djupare in på det; Hur kontrollerar man sina känslor? Vad gör det med dig att du tex bromsar din ilska? Döljer din sorg? Sysselsätter dig med saker för att förhindra ångest. Håller tillbaka gråten osv.
Oftast vill vi trösta ett ledset barn, göra barnet glad. Vi stoppar och hindrar ilskan och försöker få de på bättre humör osv.
Men jag tror vi alla mår bättre av att vara i våra känslor, tillåts vara arga, ledsna osv.
Däremot behöver jag (och många av "oss") hjälp att bromsa mina impulsiva känslohandlingar. Stanna upp och tänka innan jag agerar och förstå skillnaden mellan reagera och agera. Mina känslor blir ju ofta omåttligt starka och det blir tokigt när jag agerar utefter det.

Mitt kontrollbehov kommer från mitt medberoende vilket i kombination med ADHDn ger en effekt som är omöjlig för mig att hantera på egen hand. Sen tror jag att det där med kontroll är lite typisk "kvinnligt". ;-)
Cattastroph

maasen179

21 Apr 2015 11:19

Bra att du frågar, för egentligen var det jag skrev ganska otydligt... När jag säger att jag vill ha kontroll över mina känslor så menar jag egentligen att jag vill ha MODET att leva i mina känslor. Att inte förtränga dem eller fly från dem! Så kontroll kanske sänder lite dubbla budskap. Kontroll är för mig oftast ett positivt laddat ord. Att man liksom har koll på läget helt enkelt. Och det är DET jag vill ha :)

Svar: Jag förstår dig! Klokt! 😃
Cattastroph

Kommentera

Publiceras ej