I min närhet har det varit mycket ADHD på tapeten den senaste tiden. Varför vet jag inte. Just de senaste veckorna har jag inte uppmärksammat något om adhd i media. Det är oftast då det brukar bli snack i fikarummet, på bussen, på syjuntan, kafferepet, bokcirkeln osv. Men nu har media varit rätt tyst.
 
Någon har nämnt något om någon annan "som bara måste ha adhd", för hon är ju si eller så. Eller det värsta uttrycket hittills "alltså han måste ha adhd, eller nåt sånt, för nåt jävla fel är det ju på honom..."
 
Förr skulle jag gått i taket, argumenterat emot och med en stark lust att spöa upp den jäveln som uttryckte sig så. Den här gången suckade jag, avlägsnade mig och tyckte synd om personen som inte visste bättre.
Men jag hade gärna velat ha hennes åsikt om mig. Jag borde bett henne redogöra för hennes adhd-kunskaper och på något snirkligt sätt bett henne beskriva "mina jävla fel", som jag VET att hon aldrig sett eller uppmärksammat. För i vissa situationer fungerar jag utmärkt! Ja, till och med bättre än andra!
I andra situationer fungerar jag knappt alls. PRECIS SOM ALLA ANDRA!
 
Bara för att man inte har adhd så betyder det inte att du funkar bra på hästryggen, i säkerhetsbranchen, i kontorsmiljö, på fotbollsplan, i vården, i serviceyrket osv osv. Och bara för att man har adhd så betyder det inte att man är gjord för skapande, konst, musik, kriminalitet och missbruk.
 
För att få adhd-diagnosen krävs det att man uppfyller vissa kriterier. Men inom dessa kriterier funkar alla adhd-personligheter också olika. Jag har två favoritbloggar: http://ohappa.blogg.se/ och www.maasen179.wordpress.com som också skriver om sina vardagligheter, med snubbeltrådar och egenheter som jag tror de flesta faktiskt anser som helt normala och igenkännande. Ingen av dom (och inte heller jag) går in specifikt på kriterierna för adhd. De (vi) skriver om känslor, händelser, reaktioner i vardagen. Men ja, vi känner ständigt igen oss i varandra och det vi skriver. Trots att det ligger utanför kriterierna för adhd. Sen läser jag MASSOR med andra bloggar, personliga bloggar av personer som INTE har adhd, och jag kan känna igen mig lika mycket i de bloggarna. Vilket INTE betyder att de har odiagnosticerad adhd.
 
Ett annat bra blogginlägg är Madelein Larsson Wollniks: http://attention-riks.se/2015/04/adhd-symptom-ar-individuella/
adhd, annorlunda, bloggar, diagnoser, lika, normal, normalstörd, olika, onormalt, svårigheter,