Jag har alltid sett mig som hypokondriker. Hypokondriker - light. Men min läkare hävdade att det är jag inte! 
Fatta hur fint det känns när farbrordoktorn talar om för en inbillningssjuk att en inte är hypokondriker. 
Men han talade också om för mig att jag troligtvis inte heller är dödssjuk, som jag ofta tror, eller oroar mig för.

Min "hypokondri" är starkt bunden till de 14 dagar innan mensen kommer. PMDD. Med PMDDn kommer också ångest, depp, mani, humörsvängningar, smärta, svullnad och lite högre kroppstemperatur.

Trots att jag VET allt det där så tror jag att allt tyder på något dödligt, smärtan och febern = metastaser, cancer och jag kommer att dö... snart.
Men hypokondrin kan även komma innan PMDDn och efteråt kan jag alltid koppla ihop den med stress. Både inre och yttre stress, ofta ihop med min medberoendeproblematik och oro kring det.

Som vanligt googlar jag symtomen, och denna gång kom jag till en helt annan sida än sjukvårdssidor och sånt som bekräftar min dödsdom. 

"Din kropp orkar bara med en viss mängd inre stress och konstant oro innan det spiller över och visar sig i diverse fysiska symptom. Om det har gått riktigt långt kan det leda till en plötslig panikattack (som inte alls behöver uppstå just i en stressad situation) då du får ont i bröstet, kraftig yrsel, får svårt att andas och så vidare.

Det finns hundratals fysiska symptom som kan härledas till stress och ångest. Yrsel, kalla händer och fötter, oregelbundna hjärtslag, att man ständigt fryser, krånglande mage, suddig syn, svettiga händer och fötter som ena stunden är varma för att i nästa stund kännas iskalla, andningsproblem, försämrad hörsel, tinnitus, etc.

Om det är ångest och stress som ligger bakom symptomen gäller det som sagt att bli medveten om detta, att acceptera sin ångest, att undvika eller lära sig bearbeta de jobbiga och stressiga situationerna. Det är till exempel vanligt att många människor går till läkaren på grund av yrsel. När inte läkaren hittar något fysiskt fel blir ofta patienterna besvikna, men när de väl accepterar att ångest faktiskt kan leda till allvarliga fysiska symtom, som yrsel, brukar problemen successivt försvinna av sig själv. Även utmattningssymptom (tidigare kallades det ”utbrändhet”) och kroniskt trötthetssyndrom uppvisar liknande fysiska symptom som olika former av ångestsjukdomar. Ett annat populärt begrepp för denna psykosomatiska problematik är ”hjärnstress”.

Såväl yttre som inre stress är känt för att skapa såväl ångest som depression. Så även om du känner att ”men jag har egentligen ingen anledning att känna ångest” så kan det vara stressen som ligger bakom. Ofta inser vi inte hur mycket vi stressar förrän det är för sent och kroppen har börjat säga ifrån.

När man lider av ångest är det dessutom så att man är mer känslig för kroppsliga förnimmelser. Händerna är inte plötsligt inte bara lite kalla på grund av det är kallt, de upplevs som sjukligt kalla; man känner efter om hjärtat slår som det ska och stressar upp sig, vilket förstås gör att hjärtat slår fortare! Man blir orolig för minsta lilla, förstorar upp saker och ting och spänner musklerna i hela kroppen vilket i sin tur i sig kan leda till yrsel, att blodet strömmar bort från händer och fötter eftersom den befinner sig i en ”krissituation” och gör sig redo för strid. Men i slutändan är det ”bara” inre hjärnspöken som skapat en ond cirkel av fysiska symptom.

Fokusera mentalt på att tillföra värme till fingrarna

Tryck dina kalla händer mot den varma huden på till exempel kinden eller magen, och bekräfta hur kalla de är. Sätt dig sedan ner på en lugn plats där du känner dig trygg och slappna av. Andas långsamt, och tänk på en plats i tiden då du kände dig lugn och trygg och varm. Sitt så här och fundera på dina ljusa och varma minnen tills du känner dig lugn och nere i varv. Lägg nu händerna mot kinden igen. Ser du vilken skillnad bara detta med att tänka ”varma tankar” kan göra i hur din kropp uttrycker sig?

Det är viktigt att prata av sig sina problem med någon, att motionera regelbundet (många som till exempel lider av stressrelaterad yrsel upplever att den som är borta när de promenerar), äta rätt, sova ordentligt och att testa olika avslappningsövningar. Mindfulness har till exempel visat sig vara väldigt effektivt. Extremt kortfattat går mindfulness ut på att man skalar bort stressen genom att leva i, och uppskatta, nuet.

Ibland kan dock ångestproblematiken vara svår att få bort på egen hand, och man behöver hjälp av såväl samtalsterapeuter som mediciner. Ta för övrigt aldrig medicinska råd från Internet utan besök din läkare och red ut problemen i samråd med honom eller henne.

Mer intressant info:

http://www.nyttigt.eu/category/halsans-psykologi/



PMDD, PMDS, hypokondri, medberoende, oro, pms, sjukdom, ångest,

Kommentera

Publiceras ej