Bantar du? Går du på diet? Har du svårt att hålla vikten? Har du lätt för att gå upp och går det trögt, eller nästan inte alls ner?
Testat 5:2? LCHF? Stenålders? Viktväktarna? Svält? 

Jag har testat alla dom plus några till i över 15 år. Nåt hekto ner, nåt kilo upp. Upp, upp, upp... Tränat, promenerat, löptränat, spinning, 7 dagar i veckan. Ökat intensitet, lastat på vikter, jobbat hårt. Ja, jag blev rätt stark. Men bara större och tyngre, större, större och större. Tills jag ramlade över den där magiska dieten. Det där magiska pillret man alltid väntat på... 

Nä det kom aldrig något sånt. Men den magiska dieten, den finns. Jag är sällan hungrig. Jag äter godis på lördagar, chips på fredagar, tårta på kalas och bulle när det bjuds. Det är helt sjukt! 
Swoooosh! Sa det bara och så var FLERA kilon borta!

Vanlig mat, precis den mat jag är sugen på. 

Hur gör man då?
Man tänker. Man lägger bort och glömmer alla dieter och kostprogram. Rensa dom ur minnet. Tänk inte på dom. Bara ät, mat.

Fundera inte så mycket på VAD du äter. Fundera istället på VARFÖR du äter. HUR du äter och NÄR du äter.

Fundera. Tänk. Diskutera. Analysera. Har du massor med överviktskilon? Ligger du på ett ohälsosamt BMI och midjemått? Då har du säkert kollat sköldkörteln på vårdcentralen. Och skyller på din ämnesomsättning och låga förbränning. 

Kolla istället upp dina känslor. Kolla upp dina tankar.
VARFÖR? Hunger, självklart, naturligt. Ät! Men känn efter. Hur mår du? Hur känns det? Glad? Ledsen? Stressad? Arg?
Men är du hungrig så ät!

Men fortsätt fundera, tänk. HUR äter du? Snabbt, mycket, du hinner inte känna den lagoma mättnadskänslan förrän du är proppmätt och har överätit, igen... I smyg? Normala mängder mat när du äter i sällskap? Men när du är ensam? På stående fot? I soffan, med godis/chipsskål framför TVn? 
Fundera. Analysera. Lyssna inåt. Vad är hunger och vad är känslor? Ibland blir man lurad - av sig själv.

Och NÄR äter du? frukost, lunch, middag? Fine! Regelbundna tider? Bra. 
Ibland ska det firas, det ska mysas, det ska njutas och ibland ska man trösta sig själv också. Eller unna sig. Man kanske ska varva ner. Eller så ska man straffa sig själv. Man har ju än en gång inte lyckats hålla sig stenhårt till den där dieten. Man är värdelös, kass. OCH fet!

Tänk, inse, förstå och erkänn. På riktigt! 


5:2, BED, LCHF, adhd, bantning, beteende, diet, eatingdisorder, förändring, mat, matmissbruk, mod, självkontroll, tanke, vikt, ätstörning,

2 kommentarer

♥ Evahle.se - en blogg om psykisk hälsa ♥

27 Mar 2015 15:46

Väldigt bra inlägg! Man ska försöka tänka på vad man äter och hur man äter, så bra skrivet!

SVAR: Det är mycket möjligt att du har GAD då om du känner att punkterna stämmer på dig. Du kanske borde kolla upp det?

ohappa.blogg.se

27 Mar 2015 19:28

Tusan vilken bra grej! Varför har jag aldrig tänkt på det! Jag har dock svårt att gå upp, men är alldeles för bra på att lindra andra problem med socker och annat skit. Från och med nu ska jag tänka på varför jag "behöver" köpa ett kilo godis alldeles just i den stunden.

Kommentera

Publiceras ej