Den här texten talar om hur lätt det är att bli beroende. 
Ett glas vin - ångest försvinner eller humöret blir bättre (för vissa).
Träna - resultat-musklerna blir synliga och man kan inte/vill inte sluta eller trappa ner (det behöver inte bara vara dåligt).
Spela på travet eller lotto - en liten vinst och man fortsätter, eller väntar på att det plötsligt ska hända igen.

Det finns många, många, många andra sätt att skapa ett beroende. Och alla beroenden behöver inte vara dåliga. Men övergår det till missbruk dvs ger negativa konsekvenser för en själv, familjen, jobbet osv, då...

I helgen diskuterades missbruk och Lyxfällan (TV3). Mitt sällskap tyckte det var märkligt att de människorna som var med i programmet var liksom vanliga människor. Inte alltid så smarta kanske, de har jobb o inkomst och de är sällan knarkare eller alkisar som går på soc som är med i programmet. 

"De är ju liksom inga missbrukare som är med i programmet".

Jo men ser ni, det är precis vad det är. Missbrukare! 
Nä, de knarkar inte eller super. De vanligaste "lasterna" de har är oftast cigaretter och Red Bull. Rätt oskyldigt. Men sättet de handskas med sina pengar är ju ett missbruk.
Shoppingmissbruk. 
Samtliga deltagare.

Jag gillar inte programmet. Men ser det ibland med obehag. Obehagligt igenkännande. Ja, jag har varit där. Jag har skulder. Dyra, onödiga skulder. Jag har gått i terapi. Backat bakåt i tiden och fått förståelse för varför jag har det beteendet, för att kunna jobba vidare på det. För nej, problemet löser sig inte med en skuldsanering eller en lottovinst så länge beteendet finns kvar.

Det blev något bättre, bara av att förstå. Men jag lyckades ändå inte riktigt. Det var fortfarande nån knut i skallen på mig som jag inte kunde räta ut och låta bli det där galna spenderandet... Tills jag fick min diagnos och med den en fråga: "Är det någon som påstår att du är shoppingmissbrukare?"

Jag gapade som en fågelholk och nickade.

"Det är du inte! Det hör till din funktionsnedsättning. Frontalloben. Exekutiva funktioner. Impulskontroll."

När jag ser Lyxfällan nu sitter jag och analyserar personerna, beteendet och vill veta mer om dom. Har dom adhd? Hur ser familjen ut? Relationer? Är de medberoende? 
Kommer spenderandet från ett beroende/missbruk eller från ett funktionssätt med taskig impulskontroll?

Intressant, men tragiskt.



adhd, beroende, ekonomi, impulskontroll, lyxfällan, missbruk, pengar, shopping,

Kommentera

Publiceras ej